Uten yrkessjåførene stopper Norge
Lastebilsjåførene i Norge frakter alt fra mat og medisiner til klær og byggematerialer. Yrkessjåførene er limet i Norge – og kanskje er det et av de tryggeste yrkesvalgene framover.
– En av de viktigste funksjonene i samfunnet er sjåføren. Samfunnet ville rett og slett ikke fungert uten yrkessjåførene, sier Kim-André Sigvartsen, strategisk leder for yrkessjåførprosjektet i Posten Bring Bildrift AS.
Har du noen gang tenkt på hvem som faktisk sørger for at apoteket får medisiner, at butikkene har varer eller at byggeplassen får det som trengs? Svaret er alltid det samme: en lastebilsjåfør.
En aldrende arbeidsstokk
Gjennomsnittsalderen blant sjåfører er høy, og mange nærmer seg pensjon. Tall fra NHO Logistikk og Transport og SOTIN viser at Norge vil trenge om lag 2 500 nye yrkessjåfører hvert år fram til 2030.
– Det er ingen krise nå, men gjør vi ingenting, så vil krisen komme. Vi trenger yrkessjåfører nå og i uoverskuelig framtid, sier Sigvartsen.
For unge som skal velge yrkesvei, gir lastebilsjåføryrket både mening og stabilitet. Etterspørselen er stor, og behovet vil bare vokse.
– Du finner kanskje ikke en sikrere jobb enn yrkessjåfør i dagens samfunn. Det er en jobb som gir både frihet og ansvar, og som lar deg være en helt avgjørende del av samfunnsmaskineriet, sier han.
.jpg)
Fremtidens sjåfører
Posten Bring Bildrift AS har allerede startet tiltak for å møte utfordringen. Gjennom et nytt utdanningsprogram får varebilsjåfører muligheten til å ta lastebilsertifikat og YSK – med lønn under utdanningen og bindingstid i etterkant.
– Vi vil være en del av løsningen, ikke bare for oss selv, men for hele bransjen. Når vi satser på å utdanne egne sjåfører, handler det både om å trygge rekrutteringen og om å vise at dette er et yrke med fremtid, sier Sigvartsen.
Behovet er stort – og mulighetene mange. Spørsmålet er: Hvem tar rattet videre?