Vårt arbeid med Åpenhetsloven

Konsernet har som uttalt mål å ta en ledende rolle innen oppfølging av samfunnsansvar i leverandørkjeden og å være en ansvarlig arbeidsgiver. Posten Bring jobber aktivt for å sikre at vi respekterer grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i vår egen virksomhet og i leverandørkjeden vår.

Bring-sjåfør hilser på kollega

Risikoen knyttet til egne ansatte vurderes som lav med 97% av ansatte tilknyttet en tariffavtale, drift primært i Norden og mange års systematisk arbeid for å sikre anstendige arbeidsforhold i selskapet. Den vesentligste risikoen for brudd på arbeidstakerrettigheter og menneskerettigheter er i våre leverandørkjeder. Som et internasjonalt transport- og logistikkselskap har konsernet kjente risikoer både utenlands og i hjemmemarkedene. I årsrapporten forteller vi om hvilke risikoer vi kjenner til, hva slags brudd vi har avdekket og hvordan vi jobber for å unngå at slikt skjer. Årsrapporten inneholder informasjon om aktsomhetsvurderingene både for våre egne ansatte og for våre leverandører. 

Utfordringene med arbeidstakerrettigheter og menneskerettigheter er store og komplekse innenfor mange leverandørkjeder. I noen leverandørkjeder er det mulig å få resultater raskt mens i andre kan det ta lang tid å sikre at forholdene blir tilfredsstillende. Vi har uansett tro på at dette arbeidet nytter og bidrar til at arbeidere får trygge og anstendige arbeidsvilkår og at mennesker ikke opplever at deres grunnleggende menneskerettigheter blir truet. 

Du kan lese mer om arbeidet med aktsomhetsvurderinger i Integrert årsrapport her.

Spørsmål og svar om Posten Brings etterlevelse av Åpenhetsloven

Risikoen knyttet til egne ansatte vurderes som lav med 97% av ansatte tilknyttet en tariffavtale, drift primært i Norden og mange års systematisk arbeid for å sikre anstendige arbeidsforhold i selskapet. Den vesentligste risikoen for brudd på arbeidstakerrettigheter og menneskerettigheter er i våre leverandørkjeder. Som et internasjonalt transport- og logistikkselskap har konsernet kjente risikoer både utenlands og i hjemmemarkedene. I årsrapporten forteller vi om hvilke risikoer vi kjenner til, hva slags brudd vi har avdekket og hvordan vi jobber for å unngå at slikt skjer. Årsrapporten inneholder informasjon om aktsomhetsvurderingene både for våre egne ansatte og for våre leverandører. Utfordringene med arbeidstakerrettigheter og menneskerettigheter er store og komplekse innenfor mange leverandørkjeder. I noen leverandørkjeder er det mulig å få resultater raskt mens i andre kan det ta lang tid å sikre at forholdene blir tilfredsstillende. Vi har uansett tro på at dette arbeidet nytter og bidrar til at arbeidere får trygge og anstendige arbeidsvilkår og at mennesker ikke opplever at deres grunnleggende menneskerettigheter blir truet.

  • Ja

  • Alle deler av konsernet er omfattet av loven. Loven omhandler åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i alle deler av konsernet og i vår leverandørerkjeder.

  • Konsernets arbeid er forankret i selskapets strategi og styringsdokumenter for arbeidet. Dette inkluderer «Konsernpolicy Bærekraft», «Etisk standard for leverandører», «Handlingsregel for etikk i leverandørkjeden med tilhørende prosessbeskrivelser» og «Konsernpolicy innkjøp». Konsernet har også forpliktet seg til å bidra til FNs bærekraftmål 8 «Anstendig arbeid og økonomisk vekst» og spesielt undermål 8.8. 

  • Den nye norske loven «Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold (åpenhetsloven)» trådte i kraft 1.juli i 2022 og er den sterkeste eksterne føringen konsernet nå har innenfor fagområdet. Den norske forskriften «Forskrift om informasjons- og påseplikt og innsynsrett» pålegger oss også å kontrollere lønns- og arbeidsforhold hos våre transportleverandører. I Sverige er vi også pålagt å ha kontroll over om leverandørenes ansatte har arbeidstillatelse. Vi er også her omfattet av loven om bestilleransvar.

  • Ansvaret for å sikre etterlevelse av etisk standard for leverandører er integrert i innkjøpsarbeidet i ulike deler av konsernet. Det vil si at det er avtaleeiere i divisjonene og konsernstabene som selv har dette ansvaret. Konsernstab Innkjøp inngår konsernfelles avtaler. Leverandører med konsernfelles avtaler skal følges opp av avtaleier i konsernstab eller divisjonene. Oppfølging av transportleverandørene i divisjonene skjer i et samarbeid mellom divisjonskoordinator og de operative enhetene som samarbeider med leverandørene. Organiseringen av dette vil variere mellom ulike divisjoner og selskap. Konsernstabens eget fagteam for etikk i leverandørkjeden har det overordnede faglige og koordinerende ansvaret. Teamet utvikler styringsdokumenter, verktøy og bistår med kompetanseutvikling overfor konsernstab og divisjoner. Teamet skal også se til at konsernet og konsernets selskaper har et styringssystem for leverandørstyring mht. etisk standard for leverandører og kontrollere intern etterlevelse av handlingsregelen. Divisjonenes arbeidet støttes ellers med bidrag fra andre konsernfunksjoner som Konsernadvokatene, HR, HMS og Konsernstab Innkjøp.

  • Ja, konsernet har oversikt over leverandører som vi kjøper varer og tjenester av, dvs. der Posten Bring er kontraktspart. Ca. 2300 av disse er transportleverandører. Innenfor varebilsegmentet er vi restriktive mht bruk av mange underleverandører og benytter unntaksvis mer enn ett ledd i leverandørkjeden. I f.eks. internasjonale transporter benyttes ofte større nettverk av transportører – avhengig av hva som skal transporteres og hvor det skal. Her vil leverandørkjedene variere og kunne være komplekse. Konsernet kan identifisere hvilke transportører som er benyttet i forbindelse med en gitt leveranse men har ikke en total oversikt over alle transportører (i alle ledd i alle transportoppdrag som til enhver tid er involvert i det globale transportnettverket) som benyttes.

  • Generelt leverer vi ikke ut lister over våre leverandører og underleverandører i hele verdikjeden. Om du imidlertid er bedriftskunde som ønsker å vite hvilke selskap og leverandører som er involvert i frakt for ditt selskap så kan det være at dere likevel kan få nyttig informasjon når dette er kontraktsfestet. I tilfeller der du som kunde bestiller faste kjøreoppdrag eller kjøreoppdrag på definerte ruter eller geografiske områder kan vi gi kunder slike oversikter. Når oppdragene er sammensatte/komplekse (med store variasjoner i type transport, hvor det kjøres, består av en kombinasjon av mange ulike transporttyper og over lengre tidsrom) vil det være vanskelig å gi en eksakt oversikt over akkurat hvilke transportører som er benytte for kunden i f.eks. året som gikk. Generelt gir vi kunder innsyn i våre leverandørkjeder på forespørsel så langt vi kan.

  • Ja, det har vi. Les mer om dette under.

  • Vår «Etisk standard for leverandører» skal være et kontraktsfestet vedlegg i våre avtaler med leverandørene. Standarden inkluderer krav mht anstendige arbeidsforhold, menneskerettigheter, lønn, tvangsarbeid, organisasjonsfrihet osv. I tillegg har vi inkludert disse kontraktsvilkårene i kontraktsmalene våre.

  •  

    Ja, vi har ulike type tiltak innen som er beskrevet under

    Generelle tiltak

    Alle nye leverandører skal akseptere og signere konsernets «Etisk stan­dard for leverandører». Standarden inkluderer krav til arbeidsforhold, menneskerettigheter, lønn, tvangs­arbeid, organisasjonsfrihet osv. Utover dette vil tilnærmingen variere ihht innkjøpskategori og risiko.

    Overfor transportleverandørene gjennomfører vi en rekke tiltak: Vi vurderer disse gjennom bakgrunnssjekker, egenevalueringer, uanmeldte kontroller med intervju av sjåfør, kontroll av kjøretøy, kontroll av lønn og arbeidsavtaler og systemrevisjoner hos transportørene.

    Kontrollvirksomheten overfor transportleverandører er omfattende. Det ble gjennomført, ca 547 bakgrunnssjekker, 142 egenevalueringer og 92 revisjoner og 307 kontroller av kjøretøy og sjåfør. Alle leverandører som har avvik følges opp slik at leverandørene lukker disse.

    I 11 tilfeller har vi avviklet leverandørforholdet på grunn av avvik knyttet til brudd på etisk standard for leverandører. 

     

    Tiltak for seriøsitet i varebilbransjen i Norge

    I varebilbransjen finnes det dessverre selskap som ikke er seriøse. Vi forsterker stadig innsatsen for seriøsitet innen varebilsegmentet. I Danmark og Sverige er varebilbransjen regulert av myndighetene. I Norge er det imidlertid ingen myndighetskrav for å drive transportfirma om bilene er under 3,5 tonn.

    • Vi arbeider for å endre dette slik at vi får en regulert varebilbransje i Norge, slik den er i Danmark og Sverige. Sammen med Fagforbundet har vi tidligere fremmet forslag overfor regjeringen om hva vi mener er riktig for bransjen.
    • Vi ansetter flere egne sjåfører. Posten Bring Bildrift er etablert og 200 nye sjåfører for varebil ansettes. Det betyr at vi har redusert antall eksterne transportører
    • Vi unngår å 2. ledds leverandører – som en hovedregel
    • Vi samarbeider med Skatteetaten i Norge for å unngå at samarbeid med useriøse som ikke betaler skatter og avgifter.
    • Vi samarbeider med Statens Vegvesen i Norge for å unngå samarbeid med useriøse transportører som ikke følger reglene for transportører.
    • I Sverige setter vi krav til at transportørene skal være tilknyttet til kollektivavtale
    • Kontrollaktiviteter logges i et konsernfelles system 
    • Resultater fra kontrollhandlinger registreres og følges opp
    • Resultater gjennomgås internt
    • Konsernledelsen gjennomgår status kvartalsvis. Styrets internkontrollkomite gjennomgår status hvert halvår.
  • Fra 2022 har Posten og Bring implementert et leverandøroppfølgingssystem som vil gjøre det mulig å registrere og måle effekten av tiltakene i større grad enn det vi har hatt så langt. I forbindelse med en kontrollaktivitet følges avvik opp overfor en leverandør for å sikre at avvikene lukkes. Den langsiktige effekten av dette kan ennå ikke måles, men systemet vil gjøre det mulig å måle effekter over tid.

  • Les mer om hvordan Posten Bring arbeider med åpenhetsloven i vår integrerte årsrapport eller ta kontakt med oss direkte:
     

    E-post: apenhetsloven@posten.no
     

    Posten Norge AS, Postboks 1500 Sentrum, 0001 Oslo.